Ochrona środowiska coraz ważniejsza dla konsumentów

priorytet

Świadomość konsumentów dotycząca ekologii nieustannie rośnie. Zwracamy na przykład uwagę na to, czy opakowanie produktu nadaje się do recyklingu lub z niego pochodzi. Takie zmiany postaw szczególnie cieszą producentów, dla których ochrona środowiska stanowi priorytet i którzy podejmują w tym zakresie różnorodne działania.

Jak wynika z badania Climate Change, przeprowadzonego przez Havas Media Group, wyzwania związane ze zmianami klimatu pozostają dla Polaków istotne, nadal wyrażają oni zaniepokojenie m.in. rosnącą ilością odpadów. Istotnie wzrosła świadomość Polaków co do wpływu ich samych oraz społeczeństwa na te problemy, dlatego chętnie wdrażają oni przyjazne środowisku nawyki do swojego codziennego życia. Jakie działania na co dzień podejmują?

Po pierwsze Polacy przywiązują uwagę do opakowań produktów. W badaniu przeprowadzonym przez Ipsos w 2020 r. na zlecenie producenta naturalnej wody mineralnej Nałęczowianka 56% respondentów deklarowało, że nie kupi produktu, jeśli podejrzewa, że jego opakowanie mogłoby negatywnie wpłynąć na środowisko, a 87% chętnie kupiłoby dla siebie wodę w butelce wykonanej z materiału z recyklingu. Niemal wszyscy (91%) badani wskazali również, że ważna jest dla nich segregacja odpadów. To dobra wiadomość, gdyż dzięki prawidłowemu sortowaniu odpady mają szansę trafić do recyklingu i zyskać „drugie życie” (jeżeli bowiem zmieszamy np. tłuste resztki z papierem, zostanie on zanieczyszczony i nie będzie nadawać się do ponownego przetworzenia). To szczególnie ważne, gdyż wykorzystywanie np. plastiku z recyklingu ma wiele korzyści – pozwala ograniczyć zużycie nowego plastiku, zmniejszyć ilość odpadów, oszczędzać zasoby naturalne… Na przykład tona przetworzonego plastiku PET, służącego do produkcji butelek, przyczynia się redukcji emisji dwutlenku węgla o 2 tony, a tona przetworzonego tworzywa PE, stosowanego do produkcji folii zbiorczych – o 2,5 tony.

Plastik

Ponadto w ww. badaniu przeprowadzonym przez Havas 56% Polaków wskazało, że ogranicza liczbę śmieci w domu i w pracy, a 62% stara się brać jak najmniej plastikowych toreb w sklepie. Czasami zdarza się jednak, że nie mamy przy sobie materiałowej torby na zakupy i jesteśmy zmuszeni wziąć nową plastikową – wtedy warto rozważyć jej ponowne wykorzystanie.

Można również zaobserwować pozytywny trend dzielenia się wiedzą z innymi. W ww. badaniu przeprowadzonym przez Havas 42% Polaków zadeklarowało, że rozmawia z rodziną i znajomymi o kwestiach związanych z ochroną środowiska, a według Ipsos 69% edukuje swoje dzieci na ten temat. Takie wzajemne zaszczepianie w sobie proekologicznych postaw poprzez wymienianie się ciekawostkami i wskazówkami może przynieść naprawdę wymierne efekty w przyszłości. Warto jednak nie oczekiwać od siebie, że będziemy od razu idealni pod tym względem, za to wdrażać kolejne nawyki stopniowo, by nie doprowadzić do spadku motywacji i zniechęcenia.

Dodaj komentarz