Sprzęgi do przyczep są kluczowym elementem przyczep, ponieważ łączą przyczepę z ciągnącym ją samochodem ciężarowym lub pojazdem. Stosowane są w wielu branżach. Oto kilka przykładów ich zastosowania.
Kiedy wykorzystuje się sprzęgi do przyczep?
Podłączanie przyczepy do pojazdu holowniczego. Jest to najbardziej podstawowe zastosowanie sprzęgów do przyczep. Sprzęg montuje się bezpośrednio do pióra przyczepy i umożliwia zaczepienie przyczepy do samochodu ciężarowego lub innego pojazdu holowniczego poprzez włożenie kuli przyczepy do otworu w sprzęgu.
Takie rozwiązanie stosuje się między inny do:
-
przyczep do przewozu łodzi,
-
przyczep użytkowych,
-
przyczep do przewozu koni,
-
naczep samochodów ciężarowych.
To jednak nie jedyne zastosowanie sprzęgów. Używane są one również do łączenie dwóch przyczep. W ten sposób możliwe jest tworzenie tzw. konfiguracji “podwójnej” lub “potrójnej”, w zależności od liczby połączonych ze sobą przyczep. Układy z podwójną lub potrójną naczepą są powszechnie stosowane w dużych firmach transportowych do przewozu ciężkich ładunków lub większej liczby produktów przewożonych w tym samym czasie.
Jak wybrać odpowiedni sprzęg do przyczepy?
Przed wyborem zaczepu do przyczepy upewnij się, że wiesz, czego potrzebujesz. Sprzęgi do przyczep są podzielone na kategorie według klasy wagowej (maksymalnej ładowności). Przyczepy klasy I to zazwyczaj mniejsze łodzie, przyczepy użytkowe lub małe kampery typu pop-up. Zaczepy klasy II mogą przewozić lekkie ładunki i kampery o masie do 1700 kilogramów, natomiast zaczepy klasy III mogą przewozić ładunki o masie do 2500 kilogramów.
Na koniec należy sprawdzić, czy zaczep będzie pasował do istniejącego haka holowniczego lub mocowania kuli. Do większości codziennych zadań najlepiej nadaje się zaczep automatyczny i sprzęg do przyczepy opuszczany/podnoszony, natomiast bardziej specjalistyczne zastosowania mogą wymagać innego rozmiaru. Po wybraniu sprzęgu na podstawie tych czynników, można użyć różnych mocowań kuli, aby dopasować wysokość i długość wymaganą dla danego pojazdu.