Artykuł nr 2246 utworzony: 27.05.2015, 10:22
Specyfika pracy kierowców pojazdów ciężarowych polega na częstych postojach, wynikających na przykład z rozładunków lub zakorkowanej trasy. Postój na włączonym silniku generuje koszty nie tylko ze względu na niepotrzebne spalanie paliwa. W wielu krajach Europy niedozwolone jest pozostawianie pracującego silnika pojazdu, a niedostosowanie się do tych zasad grozi otrzymaniem mandatu. Rozwiązaniem tych niedogodności może być elektryczna klimatyzacja postojowa, która pracuje, kiedy silnik jest wyłączony. Dzięki temu paliwo nie zużywa się niepotrzebnie, a kierowca nie jest narażony na otrzymanie kary finansowej.
Co więcej, klimatyzacja postojowa w bardzo istotny sposób wpływa też na komfort kierowcy – podczas postoju może on skupić się na odpoczynku, bez konieczności ciągłe włączania i wyłączania silnika. Niezwykle ważny jest również fakt, że klimatyzacja wpływa pozytywnie na środowisko, ponieważdo atmosfery nie są emitowane szkodliwe związki chemiczne, powstające w wyniku spalania paliwa.
„Elektryczne klimatyzacje postojowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Operatorzy flot dostrzegają korzyści z ich użytkowania zarówno dla firmy transportowej, jak i dla kierowców. Przedsiębiorstwo może optymalizować swój budżet, nie ponosząc dodatkowych opłat za spalanie paliwa na biegu jałowym przez pojazdy – średnio 3 l na godzinę, zaś kierowca może pracować i odpoczywaćw komfortowych warunkach w najbardziej gorące dni” – mówi Tomasz Konieczny, Dyrektor Marketingu Webasto.
Przykładem elektrycznej klimatyzacji postojowej jest urządzenie Cool Top Vario firmy Webasto, zasilanez instalacji elektrycznej pojazdu napięciem 24V. Nawet w czasie postoju i przerw na wypoczynek system zapewnia przyjemny klimat w kabinie samochodu ciężarowego.
Szybkie chłodzenie kabiny
Klimatyzacja Cool Top Vario to urządzenie o mocy 1000 W. Zakres mocy chłodniczej zależyod warunków panujących na zewnątrz pojazdu, ekspozycji na promieniowanie słoneczne i temperaturyw kabinie. Jeżeli pojazd nie stoi w pełnym słońcu, powietrze w kabinie może zostać schłodzone z 30°Cdo 22°C w ciągu zaledwie 10 minut. Cool Top Vario zużywa maksymalnie 20 A, natomiast w trybie ECO nie przekracza 13 A. Wydatek chłodzonego powietrza w ciągu godziny wynosi do 500 m³.
Cool Top Vario ma kompaktowe wymiary (860 x 700 x 315 mm, dł. x szer. x wys., a jego masa wynosi 31 kg. Wymagana powierzchnia wycięcia w dachu wynosi 400 x 402 mm (dł. x szer.). W zależności od typu kabiny, Cool Top Vario zwiększa całkowitą wysokość pojazdu o 19,7 – 20 centymetrów.
Bez obaw o akumulator
Choć klimatyzacja postojowa jest zasilana z akumulatora pojazdu, kierowca nie musi się obawiaćo uruchomienie silnika po dłuższym okresie postoju. Produkt Cool Top Vario jest wyposażony w system automatycznie odcinający zasilanie przy zbyt niskim napięciu, co oznacza, że układ wyłącza się samoczynnie, gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej ustalonego poziomu. W zależności od pojemności akumulatora, temperatury zewnętrznej i promieniowania słonecznego, urządzenie może chłodzić kabinędo 10 godzin, zanim włączy się ochrona przed zbyt niskim napięciem.
Prostota montażu i obsługi
Do obsługi elektrycznej klimatyzacji postojowej Cool Top Vario można wykorzystać panel LCD, znajdujący się w kabinie kierowcy lub opcjonalnie zdalny pilot.
Różnorodne możliwości indywidualnej regulacji temperatury i prędkości pracy wentylatora (tryby: ręczny, automatyczny i ECO), a także dodatkowo funkcja timera pozwalają na intuicyjną obsługę klimatyzacji. Z kolei duży i czytelny wyświetlacz ułatwia odczyt ustawionych parametrów.
Cool Top Vario jest dostępny dla niemal wszystkich znanych powszechnie modeli samochodów ciężarowych i może zostać zamontowany również w ciężarówkach przewożących materiały niebezpiecznie. Instalacja zajmuje od dwóch do trzech godzin, a wykonuje się ją za pomocą luku dachowego pojazdu, co obniża koszty montażu.